Πιθανότητα αποχώρησης της Lockheed Martin από την ΕΑΒ λόγω αντιδράσεων των συνδικαλιστών

Μια μικρη ομάδα συνδικαλιστών δημιουργεί συνεχή προβλήματα στην εκτέλεση συμβάσεων της Lockheed Martin από την ελληνική αεροπορική βιομηχανία (ΕΑΒ).

Όπως αναφέρει η Καθημερινή η ΕΑΒ κινδυνεύει να χάσει νέες συμβάσεις που επιδιώκει να εξασφαλίσει η εταιρεία.

 

Η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία έχει σύμβαση με την Lockheed Martin, που θέλει να επεκτείνει ενώ για αυτήν ερίζουν και άλλες χώρες όπως η Πολωνία, για να κατασκευάζεται εδώ το 30% περίπου των τμημάτων της ατράκτου των F-16 πού πουλά παγκοσμίως η αμερικανική εταιρεία, όπως και αντίστοιχο ποσοστό τμημάτων της ατράκτου των μεταγωγικών C-130.

 

 

Η ελληνική γραμμή παραγωγής των F-16 αυτή τη στιγμή στελεχώνεται από 100 εργαζόμενους της ΕΑΒ οι οποίοι πρόκειται να αυξηθούν σε 170 το φθινόπωρο μετά και την υλοποίηση του σχετικού προγράμματος προσλήψεων που έχει εγκριθεί από το δημόσιο και υλοποιεί η νέα διοίκηση της κρατικής εταιρείας. Ωστόσο υπάρχουν ήδη επείγουσες ελλείψεις σε καταρτισμένο προσωπικό και για το λόγο αυτό η ΕΑΒ , που επιδιώκει όπως προαναφέρθηκε να υπογράψει νέες συμβάσεις με την αμερικανική εταιρεία, συναίνεσε στην ανάθεση εργασίας σε μικρή ομάδα εξωτερικών εργαζομένων υπεργολαβικά. Κατόπιν σχετικών αιτημάτων της διοίκησης της ΕΑΒ η Lockheed Martin συμφώνησε μάλιστα να προσλάβει 15 έλληνες καταρτισμένους εργαζόμενος, αντί για τους ξένους που αρχικά είχε επιλέξει, προκειμένου να επιταχυνθεί η διαδικασία παραγωγής των τμημάτων του αεροσκάφους εωσότου γίνουν οι νέες μόνιμες προσλήψεις.

Να σημειωθεί πως η Lockheed Martin εκτελεί ήδη συμβάσεις για την πώληση F-16 στην διεθνή αγορά, μέρος των οποίων υλοποιείται εδώ, ενώ έχει αναλάβει και νέες παραγγελίες για την πώληση περισσότερων από 120 τέτοιων αεροσκαφών για χώρες όπως η Ταϊβάν, το Μαρόκο, το Μπαχρέιν, η Σλοβακία και η Βουλγαρία. Από αυτές τις πωλήσεις η ΕΑΒ προσδοκά την ανάληψη νέου έργου αξίας περίπου 100 εκατομμύριων ευρώ, αναφέρουν πηγές της βιομηχανίας.

 

 

Ωστόσο τα τελευταία εικοσιτετράωρα ομάδα συνδικαλιστών εμπόδισε την είσοδο των 15 εργαζομένων που έχει προσλάβει προσωρινά η Lockheed ώστε να δουλεύει ομαλά η συγκεκριμένη γραμμή παραγωγής. Οι συνδικαλιστές αξιώνουν όμως προσλήψεις απευθείας από την ΕΑΒ αλλά χωρίς να υπάρχουν άτομα με τις κατάλληλες δεξιότητες και εμπειρία . Και αυτό ενώ μεταξύ των 15 προσωρινών εργαζομένων βρίσκονται και πρώην υπάλληλοι της ΕΑΒ.

Σύμφωνα με πληροφορίες η διοίκηση της εταιρείας αναμενόταν αργά χθες το απόγευμα να κινηθεί νομικά προκειμένου να προστατεύσει την λειτουργία της ΕΑΒ και να διασφαλίσει την απρόσκοπτη είσοδο όλων των απασχολουμένων στις εγκαταστάσεις της.

Τα επεισόδια αυτά έρχονται σε μία περίοδο που η ΕΑΒ επιχειρεί να ανεβάσει ρυθμούς και να προσελκύσει νέες συμβάσεις αλλά και στρατηγικό επενδυτή -με μειοψηφική συμμετοχή στον όμιλο- προκειμένου να εξασφαλιστεί η περαιτέρω οικονομική ευρωστία και επιδόσεις της.

 

Ότι η πιθανότητα αποχώρησης της Lockheed Martin από την ΕΑΒ καθιστά τη λειτουργία της όχι ζημιογόνα αλλά υπερζημιογόνα, υπογράμμισε σε δηλώσεις του ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ‘Αδωνις Γεωργιάδης σε παρέμβασή του, στο ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΪ 100.3, αναφορικά με την απεργιακή κινητοποίηση στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ).

 

Ο υπουργός γνωστοποίησε ότι ο ίδιος και ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, ως συναρμόδιοι υπουργοί έδωσαν εντολή στη διοίκηση και προσέφυγε στην ελληνική δικαιοσύνη, καταθέτοντας ασφαλιστικά μέτρα για να κηρυχθεί παράνομη η απεργία, στο δικαστήριο της Θήβας και αναμένεται, ίσως σήμερα ή αύριο, η απόφαση ενώ είχε τηλεφωνική επικοινωνία και με το σωματείο εργαζομένων.

Όπως σημείωσε ο υπουργός «οι εργάτες στην ΕΑΒ είναι μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι, δεν κινδυνεύουν από τον εργολάβο».

 

Αναλυτικά ο κ. Γεωργιάδης δήλωσε:

 

«Η ΕΑΒ έχει δύο βασικούς πελάτες, την Πολεμική Αεροπορία και τη Lockheed Martin. Βασικός πελάτης είναι η Lockheed Martin σε επίπεδο τζίρου. Τα χρονοδιαγράμματα παραγωγής των παραγγελιών της Lockheed Martin έχουν μείνει πια πάρα πολύ πίσω. Είμαστε σε μία πολύμηνη διαδικασία διαπραγματεύσεων με την Lockheed Martin για το πως θα αυξήσουμε την παραγωγικότητα ώστε να μη φύγει ο πελάτης από την ΕΑΒ.

Μία από τις λύσεις που πρότεινε η Lockheed Martin και αποδεχθήκαμε, ήταν και η πρόσκληση κάποιων τεχνικών, μηχανικών και συνταξιούχων της ΕΑΒ, οι οποίοι μέσω ενός εργολάβου θα έπαιρναν δουλειά εδώ και περίπου δύο εβδομάδες για να πάνε στις γραμμές παραγωγής και να επιταχύνουν τη διαδικασία και να εκπαιδεύσουν νέους εργαζομένους σε αυτή τη διαδικασία.

Όταν κάποιοι συνδικαλιστές έμαθαν ότι πρόκειται να μπουν 15 εργαζόμενοι πληρωτέοι από την Lockheed Martin μέσα στην ΕΑΒ, ξεκίνησαν απεργιακή κινητοποίηση απαιτώντας «να μην πατήσουν το πόδι τους οι εργολάβοι μέσα στην ΕΑΒ».

Αυτό έχει κρατήσει κάποιες μέρες. Το χειρότερο είναι ότι έχτισαν την πύλη του εργοστασίου για να εμποδίσουν αυτούς τους εργολάβους να μπουν μέσα, προκαλώντας σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία του εργοστασίου. Η Lockheed Martin μας ενημέρωσε ότι δεν μπορεί να συνεχίζει να παίζει αυτό το παιχνίδι, να χάνει παραγγελίες στο εξωτερικό επειδή η ΕΑΒ δεν μπορεί να ρυθμίσει την παραγωγικότητά της.

Εχθές, ο κύριος Σταϊκούρας και εγώ – είμαστε οι δύο συναρμόδιοι υπουργοί της ΕΑΒ- δώσαμε εντολή στη διοίκηση και προσέφυγε στην ελληνική δικαιοσύνη, στο δικαστήριο της Θήβας. Αναμένουμε ίσως σήμερα ή αύριο την απόφασή του. Αλλά είχα και μία τηλεφωνική επικοινωνία με το σωματείο στο οποίο εξήγησα τα δεδομένα. Και τα δεδομένα είναι πάρα πολύ απλά.

Η ΕΑΒ σήμερα κοστίζει στον ελληνικό λαό περίπου 30 εκατομμύρια το χρόνο, χρήματα που βάζει από τον κρατικό προϋπολογισμό το κράτος για να συνεχίσει τη λειτουργία της. Καίτοι η ΕΑΒ θα μπορούσε να έχει πάρα πολλούς πελάτες και να είναι κερδοφόρα.

Η πιθανότητα αποχώρησης της Lockheed Martin από την ΕΑΒ καθιστά τη λειτουργία της όχι ζημιογόνα αλλά υπερζημιογόνα, δηλαδή σε σημείο τραγικό. ‘Αρα, όπως σωστά γράφει η «Καθημερινή», εάν αποχωρήσει η Lockheed Martin τίθεται σοβαρό ζήτημα ύπαρξης αυτής της εταιρείας, γιατί δεν μπορεί ο Έλληνας φορολογούμενος να πληρώνει 50, 80, 100 εκατομμύρια το χρόνο.

‘Αρα, λοιπόν, τα πράγματα είναι πολύ καθαρά. Εγώ εξήγησα σε όλους τους εργαζομένους της ΕΑΒ και το λέω και από εδώ, είμαστε όλοι μεγάλα παιδιά και ενήλικες άνθρωποι.

Η εταιρεία Lockheed Martin μας προειδοποίησε με επιστολή. Φαντάζομαι η ελληνική δικαιοσύνη θα αποφασίσει άμεσα για το παράνομο αυτής της πρακτικής. Το είχε κάνει και πέρσι, γι’ αυτό λέω «φαντάζομαι», είχε βγάλει παρόμοια απόφαση σε ανάλογο περιστατικό.

Δεν έχει να κάνει με τη δουλειά των ίδιων των εργατών στην ΕΑΒ. Οι εργάτες στην ΕΑΒ είναι μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι, δεν κινδυνεύουν από τον εργολάβο. Αλλά είναι και ένα ιδεολογικό ζήτημα. Οι συνδικαλιστές δεν θέλουν να μπει εργολάβος διότι θεωρούν την παρουσία του ιδιώτη παραβίαση των ιερών αγελάδων του συνδικαλισμού.

Εμείς καταθέσαμε ασφαλιστικά μέτρα για να κηρυχθεί παράνομη η απεργία έτσι ώστε να σταματήσει άμεσα αυτό το οποίο συμβαίνει στην πύλη του εργοστασίου και να μπορεί να λειτουργήσει με τους εργολάβους φυσικά κανονικά το εργοστάσιο».